Keunikan Anggur Muscadine dan Manfaatnya

Keunikan Anggur Muscadine dan Manfaatnya

Health Info, Healthy Nutrition, Vivix
Siapa suka makan buah anggur, sila angkat keyboard ya. Ramai kan penggemar buah anggur termasuklah MV sekeluarga. Memang banyak jenis anggur di dunia. Salah satunya ialah anggur muscadine. Anggur Muscadine! Sebenarnya ramai yang tak tahu dan mungkin juga tak pernah dengar langsung pasal anggur ni. MV pun cuma tengok kat encik google dan paper sahaja. Anggur ni dikatakan anggur paling istimewa. Mengapa? Muscadine Anggur (Vitis rotundifolia) berasal dari Amerika Syarikat tenggara dan merupakan spesies anggur asli pertama yang ditanam di Amerika Utara. Ia mempunyai warna deep reddish-purple yang menarik bila sudah matang. Anggur ni dikenali sebagai ‘supergrapes’ kerana saiznya yang boleh mencecah hingga 5cm diameter dan boleh membesar sehingga sebesar BOLA GOLF. Ia sangat lasak kerana tumbuh semulajadi secara meliar ditempat yang panas dan lembab, jika dibandingkan dengan anggur lain yang memerlukan tempat sejuk dan dingin. Anggur Muscadine adalah sangat unik!  Pertama, perbezaan yang paling ketara…
Read More
Ketahui 5 Manfaat Resveratrol

Ketahui 5 Manfaat Resveratrol

Anti Aging, Health Info, Vivix
Sekarang ni dah ramai yang beralih arah kepada rawatan alternatif selain ubat kan. Salah satunya ialah Resveratrol. Kalau buat pencarian dengan encik google banyak sangat manfaatnya. Tapi, MV hanya rajin nak kongsikan 5 Manfaat Resveratrol sahaja. Apa itu resveratrol? Dari pembacaan yang MV faham, resveratrol ni ialah stilbenoid, iaitu sejenis fenol semulajadi dan sejenis antioksidan yang dipanggil phytoalexin. Ia disintesis dalam tumbuh-tumbuhan sebagai pertahanan terhadap serangan kulat dan bakteria. Resveratrol ni boleh ditemui daripada tumbuhan knotweed polyganum cuspidatum, kulit anggur, jus anggur ungu serta sumber-sumber lain termasuk kacang dan beri. Dalam banyak-banyak spesies buah anggur, buah anggur jenis muscadine adalah anggur yang mempunyai tahap resveratrol paling tinggi. Bagaimana Resveratrol Bertindak balas dengan Sistem Badan? Pertama sekali, mengikut kajian klinikal, resveratrol sangat penting untuk memelihara DNA sel yang rosak akibat radikal bebas. Radikal bebas merupakan atom yang tidak…
Read More
Kenapa Air Kencing BERBUIH? Normal atau Tanda Penyakit?

Kenapa Air Kencing BERBUIH? Normal atau Tanda Penyakit?

Health Info, Kidney failure, Testimonials, Vivix
Kenapa Air Kencing BERBUIH | Pernah tak korang perasan ada buih dalam air kencing setiap kali ke tandas? Keadaan ni normal ke atau petanda sesuatu penyakit? Air kencing ni dianggap sebagai salah satu petunjuk kesihatan seseorang. Sebarang perubahan dalam ciri-ciri yang biasa boleh memberi isyarat sesuatu yang luar biasa dalam sistem badan kita. Dan salah satu perubahan luar biasa adalah pembentukan buih dalam air kencing. Adakah NORMAL keadaannya bila air kencing berbuih? Air kencing berbuih ini mungkin boleh terjadi hasil daripada beberapa perkara. Kemungkinan ianya berlaku selepas kita membersihkan tandas menggunakan bahan pencuci. Dan, air kencing kita tu bercampur dengan baham kimia pencuci tersebut. Namun, jika perkara ni masih berterusan kita perlu berjumpa pakar untuk menjalani ujian air kencing bagi menilai masalah kesihatan. Kebanyakan kes air kencing berbuih adalah normal tanpa sebab yang serius.…
Read More