Ketahui 5 Manfaat Resveratrol

Ketahui 5 Manfaat Resveratrol

Anti Aging, Health Info, Vivix
Sekarang ni dah ramai yang beralih arah kepada rawatan alternatif selain ubat kan. Salah satunya ialah Resveratrol. Kalau buat pencarian dengan encik google banyak sangat manfaatnya. Tapi, MV hanya rajin nak kongsikan 5 Manfaat Resveratrol sahaja. Apa itu resveratrol? Dari pembacaan yang MV faham, resveratrol ni ialah stilbenoid, iaitu sejenis fenol semulajadi dan sejenis antioksidan yang dipanggil phytoalexin. Ia disintesis dalam tumbuh-tumbuhan sebagai pertahanan terhadap serangan kulat dan bakteria. Resveratrol ni boleh ditemui daripada tumbuhan knotweed polyganum cuspidatum, kulit anggur, jus anggur ungu serta sumber-sumber lain termasuk kacang dan beri. Dalam banyak-banyak spesies buah anggur, buah anggur jenis muscadine adalah anggur yang mempunyai tahap resveratrol paling tinggi. Bagaimana Resveratrol Bertindak balas dengan Sistem Badan? Pertama sekali, mengikut kajian klinikal, resveratrol sangat penting untuk memelihara DNA sel yang rosak akibat radikal bebas. Radikal bebas merupakan atom yang tidak…
Read More
Kenapa Air Kencing BERBUIH? Normal atau Tanda Penyakit?

Kenapa Air Kencing BERBUIH? Normal atau Tanda Penyakit?

Health Info, Kidney failure, Testimonials, Vivix
Kenapa Air Kencing BERBUIH | Pernah tak korang perasan ada buih dalam air kencing setiap kali ke tandas? Keadaan ni normal ke atau petanda sesuatu penyakit? Air kencing ni dianggap sebagai salah satu petunjuk kesihatan seseorang. Sebarang perubahan dalam ciri-ciri yang biasa boleh memberi isyarat sesuatu yang luar biasa dalam sistem badan kita. Dan salah satu perubahan luar biasa adalah pembentukan buih dalam air kencing. Adakah NORMAL keadaannya bila air kencing berbuih? Air kencing berbuih ini mungkin boleh terjadi hasil daripada beberapa perkara. Kemungkinan ianya berlaku selepas kita membersihkan tandas menggunakan bahan pencuci. Dan, air kencing kita tu bercampur dengan baham kimia pencuci tersebut. Namun, jika perkara ni masih berterusan kita perlu berjumpa pakar untuk menjalani ujian air kencing bagi menilai masalah kesihatan. Kebanyakan kes air kencing berbuih adalah normal tanpa sebab yang serius.…
Read More
Kajian TELOMERE dan Kaitannya dengan Usia Manusia

Kajian TELOMERE dan Kaitannya dengan Usia Manusia

Health Info, Healthy Nutrition, SHAKLEE Promotion, Vivix
Kajian TELOMERE | Telomere merupakan unit kecil DNA yang terletak di kedua-dua hujung DNA. Kajian TELOMERE dan Kaitannya dengan Usia Manusia Bahasa mudah nak faham cuba perhatikan tali kasut kita. Bahagian hujung tali kasut disalut dengan plastik keras sebagai perlindungan kepada tali kasut agar ia berfungsi dengan baik. Betul tak? Apa akan berlaku jika bahagian tali kasut itu dibiarkan terbuka tanpa penutup keras berplastik itu ataupun plastik tu terkoyak? Sekurang-kurangnya 3 perkara ni akan terjadi pada tali kasut kita: Susah nak masukkan tali kasut pada lubang-lubang kasut. Tali kasut akan cepat terburai. Tali kasut akan rosak dan kita terpaksa ganti yang baru Macam tu juga dengan telomere ni, mudah kan nak faham? Kajian Telomere: Peramal penuaan dan penyakit Ramai saintis percaya telomere boleh dijadikan sebagai penanda kelanjutan umur (marker of longevity) atau…
Read More