Author Archives: noriza rahman

About noriza rahman

mommavogue, noriza shaklee, shaklee malaysia, shaklee bandar baru bangi, shaklee kajang, shaklee putrajaya, shaklee semenyih, shaklee bangi, pengedar shaklee,blog shaklee, set bersalin, set breastfeeding, set sendi, masalah kolesterol, kolagen shaklee, jana pendapatan dari rumah, side income shaklee, work at home mom, kerja dari rumah, WAHM, buat duit, bisnes online, shaklee online.

Ambil Lebih Karotenoid Bagus untuk Kesihatan Mata

Karotenoid Bagus untuk Kesihatan Mata | Zaman moden sekarang ni, banyak teknologi yang mengeluarkan cahaya seperti telefon bimbit, tablet, televisyen, komputer/laptop, dan macam-macam lagi menjadi tatapan harian mata kita.

Tapi kita sedar tak apabila zaman semakin canggih dengan teknologi, kita sebenarnya telah mendedahkan beban yang sangat berat kepada mata kita. Hampir 1 daripada 3 orang dewasa mesti ada handphone kan?. Selain penting untuk berhubung, ianya juga digunakan untuk urusan perniagaan, mencari maklumat, bersosial, menonton cerita, beriadah dan juga bermain game.

Agak-agak kalau kita dapat berenggang dengan handphone selama sejam sahaja, gelisah tak jadinya?

Ambil Lebih Karotenoid Bagus untuk Kesihatan Mata

Karotenoid Bagus untuk Kesihatan Mata

Apakah karotenoid? Ianya adalah nutrien larut lemak, yang bermaksud kita menyerap sumber ini dengan baik apabila kita makan sumber ini bersama-sama dengan sumber lemak, seperti minyak zaitun, kacang, atau avocado.

Mengapa kita memerlukan karotenoid? Mereka ialah fitonutrien yang membantu melawan kerosakan radikal bebas dan memberikan antioksidan penting untuk menghindari penyakit dan mengurangkan keradangan.

Apakah penyakit yang berkaitan dengan mata?

  1. Age-related Macular Degenartion (AMD)
    Kerosakan yang kronik pada saraf retina mata yang memberikan kesan pada kawasan tengah penglihatan. Selaunya berlaku pada mereka yang berusia lingkungan 60-an dan ke atas.
  2. Katarak
    Katarak adalah kanta yang kabur yang memberi kesan kepada penglihatan. Kebanyakannya berkait rapat dengan penuaan. Penyakit ini berkait dengan ketidakseimbangan protein dan cecair yang merosakkan kanta mata. Biasanya usia 40-50an ke atas akan mengalami masalah penglihatan ini.
  3. Diabetic retinopati
    Keadaan ini berlaku disebabkan kesan negatif komplikasi diabetes yang memberi kesan pada salur darah pada retina.
  4. Glaukoma
    Glaukoma menyebabkan kerosakan keadaan saraf optik mata yang menjadi semakin teruk dari hari ke hari. Ianya terjadi disebabkan pendedahan kepada sinar UV secara langsung kepada mata dan lama kelamaan mata boleh menjadi buta.

Makanan yang kaya dengan Karotenoid Bagus untuk Kesihatan Mata

Beta-carotene (β-carotene) and A-carotene (α-Carotene) merupakan antioksidan dan pigmen semula jadi yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran. Sumber Beta-carotene didapati dalam makanan seperti squash, bayam, keledek dan lobak merah.

Beta-carotene dianggap antioksidan dan juga merupakan pelopor kepada vitamin A yang membantu mengekalkan kulit yang sihat dan memainkan peranan penting dalam kesihatan mata.

Ia juga membantu dalam melambatkan proses degenerasi makular (AMD) akibat penuaan. Ia melindungi mata kita daripada dua penyakit – sindrom mata kering dan rabun malam.

Lutein dan Zeaxanthin adalah dua antioksidan yang membantu dalam mencegah penyakit mata seperti degenerasi makula dan katarak. Sumber terbaik karotenoid ini adalah sayuran berdaun hijau gelap dan sayur-sayuran cruciferous  (bayam, kale, turnip greens, tauge, dan lain-lain).

“Manfaat Lutein untuk Penglihatan”

Astaxanthin ialah kumpulan karotenoid yang hanya terdiri dari oksigen dan ia adalah dalam kumpulan xanthophylls. Sumber karotenoid ini ialah halia, black beans, broccoli dan pisang

“Keistimewaan Astaxanthin”

Lycopene mengurangkan risiko untuk mendapat penyakit seperti kanser prostat. Sumber ini boleh ditemui didalam buah tomato.

Kebanyakan kita ni sangat memilih nak makan sayur dan buah-buahan kan? So, penyelesaian mudah rajinkan diri ambil suplemen untuk kesihatan mata kita.

Tahukah anda sebelum Vivix dicipta, CarotoMax® merupakan vitamin yang sangat popular dalam mencegah dan merawat kanser. Sifat antioksidan yang sangat tinggi dalam CarotoMax® ini berupaya memelihara kesihatan penglihatan, kesihatan kulit dan mencegah kanser.

Karotenoid Bagus untuk Kesihatan Mata

CarotoMax® ni memang fungsi utamanya ialah untuk kesihatan mata. tetapi ianya juga membantu menghalang penyakit kanser kerana ianya tiggi sumber antioksidan. Ianya mengandungi 6 KAROTENOID TERBAIK untuk kesihatan mata yang OPTIMUM.

Karotenoid Bagus untuk Kesihatan Mata

Vivix merupakan campuran botani yang kaya dengan resveratrol, phytonutrien dan polifenol. Vivix membantu memperbaiki saraf mata dan otak serta menjadikannya sihat dan mampu menghalang terjadinya glaukoma.

Testimoni pengguna yang mempunyai masalah Eye Floater@Tompok Hitam tak perlu buat pembedahan selepas mencuba Vivix dan CarotoMax.

Karotenoid Bagus untuk Kesihatan Mata

Alhamdulillah selepas rutin mengambil 2 suplemen di atas ibu kawan Puan Nusaybah yang mempunyai masalah eye floaters bertambah pulih. Paling seronok ialah beliau tidak perlu membuat pembedahan mata. Kesihatannya juga bertambah baik dimana badan semakin bertenaga.

Harga sebotol vivix hanyalah RM475 dan sebotol carotomax pula berharga RM74. Rasanya jauh lebih murah jika dibandingkan dengan kos pembedahan yang menelan belanja ribuan ringgit dan kesan sampingannya.

Walau apapun kita diminta berusaha yang terbaik dan selepas itu serahkan segala urusan kepada DIA yang MAHA PENYEMBUH. InsyaAllah semoga beroleh kebaikan dan kesihatan yang baik dengan izinNYA.

Karotenoid Bagus untuk Kesihatan Mata

Sekiranya anda mengalami masalah mata seperti rabun, katarak, galukoma, boleh la berikhtiar dengan 2 suplemen tu. Vivix masih ada promosi twinpack, setiap pembelian 2 botol akan mendapat diskaun 5%, keahlian percuma dan cash back bernilai RM38 pada bulan berikutnya.

esell-shaklee-logo-500x351

Cara Bersedia Untuk Hamil dan Tingkatkan Kesuburan

Bersedia Untuk Hamil dan Tingkatkan Kesuburan | Tidak mengandung? Tetapi haid saya dah lima hari lewat. Mesti si isteri pernah alami situasi macam ni kan?. Padahal kalau lewat haid tu dah satu tanda dari awal kehamilan. Macam mana isteri tak hamil pula?

10 Tanda Kehamilan Yang Perlu Diketahui

Hamil tidak semudah yang disangka. Keputusan negatif yang sering diterima selepas berkali-kali mencuba tidak semestinya bermaksud si isteri tidak subur.

Kemandulan Dilabelkan kepada Isteri, Tetapi Suburkah Suami?

Cara Bersedia Untuk Hamil dan Tingkatkan Kesuburan yang MV amalkan

1. Makan Makanan yang Kaya Nutrien

Pemakanan adalah satu bahagian penting dalam meningkatkan kesuburan dan memberi bayi kita permulaan yang terbaik. Diet yang baik boleh meningkatkan kemungkinan kita untuk hamil dan membantu badan kita secara keseluruhan.

Nutrien yang MV suka untuk memberi tumpuan kepada apabila bersedia untuk hamil dan tingkatkan kesuburan ialah vitamin A, C, D, E, dan K2, iodin, dan lemak omega-3.

Bersedia Untuk Hamil dan Tingkatkan Kesuburan

MV juga amalkan sesetangah makanan superfood yang dikaitkan dengan kesuburan:

  • Beras perang
  • Sayur-sayuran berdaun hijau
  • Buah-buahan sitrus
  • Pisang
  • Ubi keledek
  • Bawang putih

2. Hadkan pengambilan Gula dan Kafein

MV ialah seorang penggemar kafein! So, bila bersedia untuk hamil dan tingkatkan kesuburan, MV perlu kurangkan pengambilan minuman jenis ini. Jika dahulu minum sehingga tiga cawan sehari atau lebih, kini hanya satu cawan seminggu. Kafein berlebihan akan menyukarkan MV untuk hamil.

Bersedia Untuk Hamil dan Tingkatkan Kesuburan

Selain itu, penyerapan vitamin dan zat besi sukar diserap sehingga boleh meningkatkan risiko MV menghidap anemia jika berjaya hamil kelak.

Dah ada pengalaman masa kehamilan anak sulung dulu, memang zat besi kurang dalam badan sebab suka sangat dengan minuman berkafein.

Selain mengehadkan minuman berkafein, MV juga menghadkan jumlah gula didalam minuman. Selalu kalau memasak, MV lebih suka gunakan gula kabung dari gula pasir biasa.

“Pemanis Semulajadi Menggantikan Gula Putih”

Dengan menghadkan pengambilan gula dan kafein, atau meninggalkan terus kedua-duanya, badan MV boleh ‘berfungsi’ untuk mengimbangi hormon dan meningkatkan peluang untuk hamil.

3. Senaman Secara Konsisten

Bersedia Untuk Hamil dan Tingkatkan Kesuburan

MV melakukan senaman plank sekurang-kurangnya 30 minit sehari, tiga hingga empat kali seminggu. Senaman ni bukan sahaja menyihatkan badan, tetapi juga menyediakan badan MV untuk mengandung serta memulihkan ketidakseimbangan hormon dalam badan.

4. Minum Japanese Detox Ginger Tea

Detox adalah cara yang baik untuk menyingkirkan toksin dari badan kita.

Secara peribadi, MV mengamalkan minuman ni dua hingga tiga kali seminggu untuk membantu menyingkirkan toksin keluar dari badan dan meningkatkan penyerapan nutrien supaya mudah hamil.

5. Relaks

Sama ada tertekan atau mengalami kemurungan, kedua-duanya menyukarkan kehamilan.

So, kalau ada masalah MV cuba berlapang dada dan mengosongkan fikiran dari memikirkan masalah tu.

6. Sperma yang Sihat

Untuk mendapatkan sperma yang sihat, MV dan suami sama-sama berganding bahu mewujudkan persekitaran mesra sperma.

“Zinc Untuk Penghasilan Sperma yang Sihat”

7. Amalkan Makanan Tambahan

Selain amalkan teh detoks dan diet yang sihat, MV juga mengamalkan suplemen Shaklee khusus untuk meningkatkan kesuburan dan menyumbang kepada kesihatan MV dan suami.

Suplemen tambahan yang kami amalkan bersama ialah Vita-Lea® Iron Formula, Vita-C Plus, ESP, OsteMatrix, B Complex, OmegaGuard dan Vivix.

“Persediaan Untuk Hamil dengan Multivitamin”

“Kepentingan Pengambilan Asid Folik”

“Punca Kaki Kejang Semasa Mengandung”

“Kepentingan Omega-3 DHA”

Jika ada yang ingin mencuba Set Kesuburan dan Kehamilan Shaklee untuk persediaan kehamilan yang seterusnya boleh la dapatkan sekarang!

esell-shaklee-logo-500x351

Pemilihan Jantina Bayi Lelaki : Teknologi Sains atau Takdir?

Pemilihan Jantina Anak Lelaki | Biasanya kalau pasangan yang sudah dikurniakan anak sulung perempuan atau dah ada beberapa orang anak perempuan, pasti teringin nak hamil anak lelaki, betul tak?

Hari ni MV nak berkongsi tips pemilihan jantina bayi lelaki, supaya kita boleh menambah more color untuk keluarga kita. Sudah tentu, perkara yang paling penting bukan jantina bayi kita, tetapi kesihatan dan kebahagiaan keluarga kan?

Teknologi Sains dalam Pemilihan Jantina Bayi Lelaki : kromosom X dan Y

Terdapat dua jenis kromosom didalam sperma iaitu Y dan X. Hanya satu kromosom akan menyuburkan ovum; jika ia adalah kromosom Y, maka jantina bayi ialah lelaki; jika ia adalah kromosom X, jantina itu akan menentukan bayi perempuan.

Tips Pemilihan Jantina Bayi Lelaki yang Boleh Diamalkan

Tips ini mungkin dapat membantu kita terutama yang teringin sangat nak dapat anak lelaki tu.

  • Diet

Diet seorang wanita adalah sangat penting dalam perancangan bayi kerana ia akan membantu sperma Y yang bergerak lebih pantas dan hidup lebih lama. Kromosom Y memerlukan persekitaran yang lebih alkali; dalam erti kata lain, tahap PH pelepasan serviks tubuh wanita perlu menjadi kurang berasid.

Pemilihan Jantina Bayi Lelaki

10 jenis makanan yang bersifat alkali yang boleh diamalkan jika inginkan anak lelaki

Isteri boleh amalkan makan sayur sayuran hijau seperti brokoli, bayam. Amalkan pemakanan probiotik, gunakan garam laut semasa memasak dan minum teh seperti teh hijau yang lebih sihat. Buah-buahan seperti tembikai, aprikot dan pisang yang bersifat alkali juga boleh diamalkan selalu.

Jikalau mampu, lebihkan diet yang tinggi dengan natrium dan kalium.

Makanan Beralkali dan Berasid

Kesederhanaan dan keseimbangan adalah dua kata kunci yang perlu dalam mengawal sebarang diet, kerana jika berlebihan ianya boleh menjadi sangat berbahaya untuk kesihatan kita.

  • Tempoh Ovulasi (Waktu Subur)

Ketahui tempoh dan masa ovulasi supaya kita boleh tahu bila masa yang sesuai untuk melakukan hubungan intim dengan pasangan. Secara amnya, tempoh ovulasi berlaku lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.

Pemilihan Jantina Bayi Lelaki

Tak faham? Macam ni. Katalah tempoh period 28 hari, maka hari subur ialah 28 hari – 14 hari = 14 hari. Jadi, hari ke 14 itu adalah hari subur. Katalah period bulan itu 30 hari, maka 30 hari – 14 hari = hari ke 16 ialah hari subur bukan lagi hari ke 14. Sekiranya periodnya 35 hari maka 35-14 = hari ke 21 adalah waktu suburnya.

Sekiranya period isteri tetap 28 hari, tak jadi masalah untuk mengira waktu subunya. Sekiranya period berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.

Pemilihan Jantina Bayi Lelaki

Untuk lebih tepat pengiraan waktu subur, pasangan boleh membeli ovulation kit yang membantu isteri menentukan bila masa yang terbaik untuk melakukan hubungan intim.

  • Posisi Semasa Hubungan Kelamin

Semasa hubungan kelamin, pastikan kedudukan yang membolehkan penembusan yang mendalam supaya kromosom Y mampu untuk sampai ke ovum dengan pantas.

Kesihatan Organ Reproduksi Lelaki

Semua ini adalah sekadar tips sahaja. Yang memberi rezeki anak dan yang paling tahu apa kita perlukan adalah Allah sahaja. Jadi banyakkan berdoa, semoga Allah mempermudahkan perancangan kita semua.

Pemilihan Makanan Beralkali dan Berasid Perlu Seimbang

Makanan Beralkali dan Berasid | Tahukah kenapa pentingnya kita memilih makanan?

Adakah badan kita berasid atau lebih kepada alkali?

makanan beralkali dan berasid

Nisbah yang ideal, menurut the world’s foremost authority on the relationship between the acid-alkaline ratio in the diet in health and disease, Dr. Regner Berg mengesyorkan kita untuk mengambil makanan yang beralkali sebanyak 80% dan makanan berasid sebanyak 20%.

makanan beralkali dan berasid

Beliau menerangkan bahaya makanan berasid ini;

Apabila kita mengambil makanan atau minuman berasid, sistem tubuh secara semulajadi akan menarik atau menggunakan segala mineral yang ada dalam tulang sendi kita, hal ini akan berlaku setiap kali bahan berasid masuk ke dalam badan kita. Maka sebab tu la semakin berusia tulang kita semakin lemah, sering sengal sendi, bisa kaki dan kebas kerana mineral sudah berkurangan dalam tubuh badan kita.

Namun, apa yang terjadi dalam kehidupan hari ini, kita lebih kepada pengambilan makanan berasid. Dah jadi terbalik kan!

makanan beralkali dan berasid

Gambar di atas menunjukkan carta pH dalam makanan. Skala 1-6 menunjukkan skala makanan berasid, skala 7 adalah makanan yang neutral ataupun semulajadi manakala skala 8-14 menunjukkan skala makanan yang beralkali. Kita digalakkan mengambil makanan yang berskala 7 dan ke atas kerana makanan yang beralkali memberi kita lebih banyak manfaat dari segi kesihatan, kecergasan minda dan tubuh badan kita.

Kita tentu tidak sedar dan tidak tahu langsung untuk membezakan makanan beralkali dan berasid ni kan?

Ada pelbagai jenis makanan beralkali tinggi yang patut diambil setiap hari untuk kita hidup lebih sihat dan bertenaga. Tetapi seandainya kita mengambil makanan bersifat asid dengan banyak, kita juga harus memilih makanan bersifat alkali dengan kadar yang tinggi supaya diet kita kembali menjadi neutral.

Jom MV berkongsi pH spectrum untuk Makanan Beralkali dan Berasid yang amat berguna untuk kita jadikan panduan dalam kehidupan kita.

makanan beralkali dan berasid

Tubuh manusia yang normal, pH bersifat alhali iaitu 7.4. Sekiranya darah kita sentiasa dalam keadaan pH alkali, proses peredaran kimia dalam tubuh akan berfungsi dengan lancar dan semua toksin akan dapat dilenyapkan dengan cepat.

Makanan berasid ini akan mengakibatkan tubuh dan darah kita menjadi berasid. Keadaan ini boleh menyebabkan organ penting seperti limpa, hati, jantung dan buah pinggang terpaksa bekerja keras dan lama kelamaan akan menjadi lemah dan mudah diserang dengan penyakit.

Kalau dah organ penting ni rosak atau lemah, makan terjadi la penyakit kronik. Paling serius akan menyebabkan kegagalan ginjal, batu hempedu, darah tinggi, sakit jantung, asma dan lain-lain.

Mungkin ada yang keliru bahawa makanan berasid mengandungi asid, namun sebenarnya makanan berasid terhasil daripada proses pencernaan makanan dan asimilasi. Contohnya lemon, pada awalnya lemon mempunyai asid namun selepas proses pencernaan makanan, ia menghasilkan alkali.

“Kebaikan dan Manfaat Minum Air Lemon Setiap Pagi”

Selain mengambil sumber makanan beralkali yang cukup, kita juga boleh mengamalkan suplemen yang kaya dengan sumber alkali.

Alfalfa Complex mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi. Potasium magnesium bersifat alkali dan baik untuk membuang toksin didalam badan kita.

Untuk kesihatan optimum dan rintangan maksimum kepada penyakit, ia adalah penting bahawa diet kita lebih menjurus kepada alkali.

Jom periksa apa yang kita makan  😉

Sejukkan Badan dan Kekal Sihat ketika Cuaca Panas

Sejukkan Badan dan Kekal Sihat ketika Cuaca Panas | Ketika cuaca dan suhu panas melanda negara kita sekarang ni, masalah selsema, batuk dan demam pasti melanda diri dan keluarga kita kan?. Namun, apa yang paling penting ialah kita tahu nak sejukkan badan dan kekal sihat ketika cuaca panas agar terhindar dari risiko yang lebih teruk seperti strok haba atau dehidrasi.

Sejukkan Badan dan Kekal Sihat ketika Cuaca Panas

Walaupun kita di Malaysia ni memang sentiasa panas, bukan macam di Eropah yang ada 4 musim, tetapi tentu ramai terasa panas yang melanda kini lain macam bahangnya. Fenomena El Nino yang melanda di Chuping, Alor Setar, Ipoh dan Lubuk Merbau, serta Batu Embun dan Temerloh, Pahang mencatatkan suhu paling tinggi iaitu 39oC.

“Elak Dehidrasi Musim Panas Melampau”

Khamis minggu lepas pun MV turut rasakan bahang panas ni bila pulang ke kampung di Kedah. Memang panas tu tak macam biasa, angin tak da langsung. Suami siap mandi sampai 2, 3 kali nak sejukkan badan. Tapi, dia cakap air pun panas masa mandi.

Panas ekstrem melanda negara, boleh bawa maut

KUALA LUMPUR 21 Feb. – Musim panas ekstrem yang dijangka melanda negara minggu depan boleh memberi tekanan fizikal kepada tubuh badan dan kesihatan manusia termasuk menyebabkan kematian seperti strok haba.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, orang ramai harus mengambil langkah berjaga-jaga kerana cuaca kering dan berpanjangan bukan sahaja memberi kesan kepada ekosistem dan kawasan pertanian, tetapi membahayakan kesihatan.
“Perubahan iklim ini akan menjejaskan sumber bekalan air yang selamat lalu meningkatkan kes-kes bawaan air dan makanan serta cirit-birit. Penyakit berkaitan sistem pernafasan dan kardiovaskular juga meningkat.

sumber: Utusan Online

Terbaharu, seorang pelatih asas kepolisan (PLAK) Siri 1/2016, Konstabel Azizan Ayob, 23, meninggal dunia dipercayai akibat strok haba.

Sejukkan Badan dan Kekal Sihat ketika Cuaca Panas

Tips yang dikongsikan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia ini boleh membantu kita sejukkan badan dan kekal sihat ketika cuaca panas sekarang ni.

  • Minum, minum dan minum. Cuaca panas menyebabkan dehidrasi. Kekal hidrat dengan minum air putih yang mencukupi dan sentiasa bawa air bersama kita setiap kali membuat perjalanan.
  • Guna kipas atau pendingin hawa. Cara paling mudah untuk kekal sihat dan sejuk, gunalah kipas jika berada di dalam rumah atau pejabat.
  • Luangkan Masa Berkualiti Di Dalam Rumah. Hadkan aktiviti luar dan aktiviti yang memerlukan penggunaan tenaga yang banyak.
  • Losyen Sun Protection! Pastikan pemakaian krim SPF yang bersesuaian dengan kulit jika perlu terlibat dengan aktiviti luar.
  • Kurangkan minuman berkafein. Elakkan minuman berkafein dan manis kerana ia mempercepatkan dehidrasi.
  • Peranan Baju. Pilih pakaian yang diperbuat daripada fabrik yang sejuk dan berwarna terang supaya boleh bertindak sebagai penebat haba.
  • Tidak duduk didalam kenderaan yang bertutup tanpa pendingin hawa. Kalau kita duduk dalam kereta yang sedang berada di tengah panas terik, dengan tingkap tertutup rapat tanpa penghawa dingin, samalah seperti kita berada di dalam microwave.
  • Isotonik Sebagai Penyegar. Bila kita banyak berpeluh, badan akan kehilangan garam. Untuk membantu menggantikan garam yang hilang itu, boleh juga minum minuman isotonik.

Performance Drink Minuman Memberi Tenaga dan Kecergasan

  • Pakai topi dan payung. Pakai pelindung kepala seperti guna payung atau memakai topi.

Semoga tips yang dikongsikan ini dapat membantu kita untuk kekal sihat di musim panas sekarang.