Author Archives: noriza rahman

About noriza rahman

mommavogue, noriza shaklee, shaklee malaysia, shaklee bandar baru bangi, shaklee kajang, shaklee putrajaya, shaklee semenyih, shaklee bangi, pengedar shaklee,blog shaklee, set bersalin, set breastfeeding, set sendi, masalah kolesterol, kolagen shaklee, jana pendapatan dari rumah, side income shaklee, work at home mom, kerja dari rumah, WAHM, buat duit, bisnes online, shaklee online.

5 Fasa Peringkat Penyakit Buah Pinggang Kronik

Setiap tahun, semakin bertambah individu yang mengalami masalah berkaitan kegagalan buah pinggang. Terdapat dua jenis kegagalan buah pinggang.

Penyakit buah pinggang kronik juga dikenali sebagai kegagalan buah pinggang kronik di mana seseorang itu kehilangan fungsi buah pinggang.

Ujian untuk penyakit buah pinggang kronik (CKD)

CKD boleh didiagnosis menggunakan ujian darah dan air kencing. Ujian ini digunakan untuk melihat tahap bahan-bahan tertentu yang tinggi dalam darah dan air kencing yang menunjukkan tanda bahawa buah pinggang anda tidak berfungsi dengan betul.

Apakah Kadar Penapisan Glomerular (GFR)?

peringkat-peringkat-penyakit-buah-pinggang-kronik

Tahap-tahap penyakit buah pinggang kronik adalah ditentukan oleh kadar penapisan glomerular. Penapisan glomerular adalah proses di mana buah pinggang menapis darah, membuang sisa dan cecair berlebihan.

Kadar penapisan glomerular (GFR) adalah ujian terbaik yang menentukan sejauh mana darah ditapis oleh buah pinggang. Ia adalah salah satu cara untuk mengukur fungsi buah pinggang dan menentukan peringkat penyakit buah pinggang kronik itu.

Doktor boleh mengira GFR dari keputusan ujian kreatinin darah, umur, saiz badan dan jantina setiap individu. GFR anda memberitahu doktor peringkat penyakit buah pinggang kronik dan membantu doktor merancang rawatan untuk anda.

Jika results GFR anda rendah, buah pinggang anda tidak berfungsi dan juga sebaliknya. Penyakit buah pinggang yang dikesan lebih awal, mempunyai peluang lebih baik untuk memperlahankan atau menghentikan pergerakannya.

Apakah Fasa Peringkat Penyakit buah pinggang kronik (CKD)?

GFR

  1. Peringkat 1: Untuk peringkat pertama, terdapat kerosakan buah pinggang dengan normal atau kadar penapisan glomerular lebih tinggi. Seseorang yang disahkan fas peringkat 1 akan menjalani diagnosis dan pengurangan risiko rawatan untuk penyakit kardiovaskular.
  2. Peringkat 2: Untuk peringkat ini, terdapat kerosakan buah pinggang dengan GFR rendah.
  3. Peringkat 3: Peringkat seterusnya mempamerkan GFR yang sederhana rendah di mana doktor akan membuat penilaian yang diperlukan dan merawat komplikasi.
  4. Peringkat 4: Seseorang yang menghidap penyakit buah pinggang kronik peringkat ini akan mempamerkan penurunan besar dalam GFR.
  5. Peringkat 5: Peringkat terakhir adalah di mana orang yang mengalami kegagalan buah pinggang. Pada peringkat ini, anda perlu menjalani terapi penggantian. Samada anda akan menjalani dialisis atau pemindahan buah pinggang.

Apa yang berlaku jika keputusan ujian anda menunjukkan anda mungkin mempunyai penyakit buah pinggang kronik?

  1. GFR bawah 60 selama tiga bulan atau lebih atau GFR atas 60 dengan kerosakan buah pinggang (ditandai dengan tahap albumin dalam air kencing anda) menunjukkan penyakit buah pinggang kronik.
  2. Biasanya, ujian air kencing yang ringkas juga akan dilakukan untuk mengesan darah atau albumin (sejenis protein) dalam air kencing. Apabila albumin dikenalpasti ada didalam air kencing anda, ia dipanggil albuminuria . Darah atau protein dalam air kencing boleh menjadi tanda awal penyakit buah pinggang.
  3. Individu yang mempunyai jumlah albumin yang tinggi dalam air kencing, berada pada risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit buah pinggang kronik yang menjurus kepada kegagalan buah pinggang.

Jika perlu, doktor juga mungkin mencadangkan ujian lanjut seperti:

ujian biopsi

  • Ujian pengimejan seperti ultrasound atau CT scan untuk mendapatkan gambar buah pinggang dan saluran kencing.
  • biopsi buah pinggang, yang dilakukan dalam beberapa kes untuk memeriksa jenis penyakit buah pinggang, dan melihat berapa banyak kerosakan buah pinggang telah berlaku dan menetukan rawatan bantuan.

Herba untuk Cuci Buah Pinggang Serendah RM1

Bila bicara tentang pembersihan buah pinggang, ramai yang menggambarkan seperti mencuci kereta, atau seperti mencuci pakaian menggunakan mesin basuh. Malangnya, pembersihan buah pinggang tidak begitu mudah.

Pembersihan buah pinggang

Buah pinggang adalah organ yang sangat halus yang menapis darah – 24/7 – sepanjang hayat.

Perkara penting untuk pembersihan buah pinggang yang mesti diamalkan ialah minum air dengan jumlah yang mencukupi (8 cawan atau 2 L air) setiap hari untuk menyingkirkan bahan buangan dan meningkatkan peredaran darah ke organ.

Sebaiknya amalkan diet rendah protein terutama protein haiwan dalam apa jua bentuk termasuk susu, produk tenusu, telur, ayam, ikan dan makanan laut. Pemilihan makanan jeni ini yang kaya dengan fosforus akan menggalakkan pemendapan kalsium.

Elakkan juga pengambilan rhubarb, coklat dan semua produk yang mengandungi kafein. Jenis makanan ini akan meningkatkan kalsium oxalate atau asid urik didalam buah pinggang dan membentuk batu karang.

Sebaiknya amalkan makan buah cranberry, buah delima dan jus blueberry yang mengoptimakan fungsi dan kesihatan buah pinggang.

Diet yang sihat, senaman yang teratur dan sentiasa terhidrat adalah penting untuk menyokong kesihatan buah pinggang.

Tanda-tanda perlukan pembersihan buah pinggang

  1. Batu karang
  2. Edema
  3. Jangkitan pundi kencing atau recurrent bladder
  4. kerap mengambil preskripsi ubat tahan sakit terutamanya acetaminophen
  5. Diabetes jenis 2
  6. Terlampau letih
  7. Berat badan naik dengan mendadak
  8. Ekzema, jerawat, kulit ruam

Bagaimana untuk Membersihkan Buah Pinggang?

Buah pinggang boleh membersih sendiri jika cecair yang diambil adalah cukup daripada makanan harian seperti buah-buahan, sayur-sayuran serta cecair lain.

Pembersihan buah pinggang : Herba untuk cuci buah pinggang serendah RM1

Buah pinggang organ badan yang mempunyai tanggungjawab besar. Banyak bahan dan toksin yang tersaring kat dalam buah pinggang. Maklum lah, tugas buah pinggang adalah menapis darah dengan membuang garam dan racun yang tidak diperlukan oleh tubuh badan kita. Oleh yang demikian, pembersihan buah pinggang perlu untuk meningkatkan fungsinya.

Terdapat pelbagai alternatif yang boleh dilakukan bagi mencuci  buah pinggang ni. Antara herba yang disyorkan boleh membantu membersihkan buah pinggang ialah:

#1. Akar Dandelion

Akar dandelion

Daun dan akar dandelion sebenarnya kaya dengan serat. Akar Dandelion adalah diuretik dan menggalakkan proses penyingkiran sisa. Oleh kerana sifatnya yang diuretik, ia membantu membersihkan kedua-dua buah pinggang dan hati. Selain itu, dandelion mengurangkan water retention dan melegakan kerengsaan dalam sistem kencing.

Untuk membersihkan buah pinggang, amalkan minum 2 cawan teh dandelion dua kali sehari untuk beberapa minggu. Untuk membuat teh dandelion ini, anda hanya perlu:

  • Rebus 2 sudu teh akar dandelion kering dalam 1 cawan air selama 5 minit.
  • Matikan api, tutup dan biarkan selama kira-kira 10 minit.
  • Tambah sedikit madu

#2. Halia

Halia adalah antioksidan yang kuat dan anti-radang yang membantu untuk menyingkirkan toksin dengan berkesan melalui buah pinggang serta meningkatkan penghadaman. Ia bertindak sebagai pembersih darah. Herba ini juga bermanfaat untuk pembersihan hati.

Salah satu cara terbaik untuk menikmati manfaat pembersihan halia adalah mengamalkan minum teh halia. Untuk membuat teh halia, hanya perlu:

  • Reneh 2 sudu teh halia segar parut dalam 2 cawan air selama 10 minit.
  • Masukkan madu dan jus lemon.

Minum 2-3 kali sehari. Juga, masukkan halia mentah atau kering ke dalam masakan harian anda untuk menjaga kesihatan buah pinggang.

#3. Kunyit

kunyit

Kunyit pula kaya dengan ciri-ciri antiseptik dan digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Ia membersihkan buah pinggang, menyahtoksin hati dan membersihkan darah. Selain itu, ia mengandungi ciri-ciri anti-radang yang boleh membantu mencegah dan merawat radang buah pinggang dan jangkitan.

  • Campurkan 1 sudu teh jus kunyit mentah, ½ atau 1 sudu teh jus lemon, secubit cili merah dan sedikit madu dalam secawan air suam. Minum sekali sehari untuk beberapa minggu.
  • Satu lagi pilihan adalah untuk menambah ½ sudu teh setiap serbuk kunyit dan serbuk halia kering ke dalam 2 cawan air mendidih. Reneh selama 10 minit, kemudian tapis. Tambah ½ jus lemon dan 1 sudu besar sirap maple. Minum sekali sehari untuk beberapa minggu.
  • Boleh juga amalkan kunyit mentah sebagai ulam.

#4. Daun sup

Daun pasli

Daun sup adalah herba terbaik yang membantu buah pinggang untuk flush semua toksin dan juga bermanfaat untuk merawat batu karang dan jangkitan saluran kencing.

Anda boleh jadikan daun sup ini sebagai salad.

Amalkan minum satu gelas sehari dan anda akan mendapati perbezaan ketara kerana segala garam, racun akan keluar dari buah pinggang melalui air kencing.

Makanan yang membantu dalam mengekalkan tahap kalium yang sihat adalah sangat baik untuk buah pinggang.

Jangan tunggu sehingga anda telah terkena jangkitan buah pinggang yang tidak terperi sakitnya. Mulakan sekarang untuk mendapat manfaat dengan menggunakan herba semulajadi ini secara kerap sebagai tonik buah pinggang sebagai pencegahan.

Krim Malam untuk Wanita yang Ingin Kelihatan Lebih Muda Setiap Pagi

Berapa kali anda pulang ke rumah dari hari yang panjang kerana bekerja dan hanya mahu merebahkan diri ke tempat tidur tanpa mengambil kira kulit anda?

Waktu tu kita merasakan seolah-olah membersihkan solekan kelihatan lebih sukar daripada mendaki gunung, dan menggunakan krim malam sangat sukar seolah-olah join larian maraton.

Ia mungkin kedengaran seperti satu idea yang baik untuk meninggalkan ritual kecantikan waktu malam anda dan terus tidur, tetapi percayalah keesokannya anda pasti akan menyesal.

Dalam dunia yang sempurna, anda mungkin sama sekali tidak perlu kepada pelembap dalam apa jua bentuk. Anda hanya perlu makan dengan sempurna, tidak merokok, dapatkan tidur 6 jam dan minum air yang mencukupi.

Tiada pencemaran, tidak takut akan kerosakan UV dan ion negatif daripada persekitaran semula jadi. Kulit anda akan berada dalam keadaan terbaik – cantik terhidrat, licin dan lembut.

Tetapi realitinya dunia kita dihujani dengan pelbagai sumber radikal bebas sepanjang hari, yang memberi tekanan kepada kulit kita dan menyebabkan sensitiviti kepada sinaran matahari dan kerosakan alam sekitar serta penuaan pra-matang.

Mengapa perlukan krim malam?

Adakah anda seorang yang percaya bahawa krim malam hanya satu cara untuk syarikat-syarikat menjual produk mereka tanpa keperluan tertentu?

Baik jika anda benar-benar berfikir demikian, maka entry ini adalah ideal untuk anda dan ia akan Eye Opener untuk anda. Selepas penerangan MV ni mesti anda faham dan yakin kenapa pentingnya penggunaan krim malam ni.

Pada waktu malam, kulit beralih kepada mod rehat dan pembaikan, sejajar dengan bioritma dan corak tidur anda. Tujuan krim malam adalah untuk menyokong kulit anda melalui fasa itu, dan menjadikannya lebih cekap untuk mengekalkan kulit yang sihat.

Sudah tentu, langkah pertama anda adalah untuk sentiasa memberikan kulit anda pembersihan yang baik untuk menghilangkan kotoran, minyak, mekap dan kekotoran lain daripada kulit anda. Ini adalah cara yang terbaik untuk menamatkan hari yang panjang.

Pembersihan yang betul akan membolehkan krim malam anda menjalankan tugas magiknya tanpa apa-apa gangguan.  The best part ialah ia bekerja semasa anda sedang tidur.

Krim malam memberikan khasiat dan menghidratkan kulit anda. Krim malam boleh menggandakan kelembapan kulit dan menyokong manfaat anti-penuaan. Kulit kita melakukan banyak kerja pada waktu malam. Ianya menembusi pada kulit secara perlahan dalam tempoh beberapa jam. Ia mengandungi bahan-bahan anti-penuaan yang tinggi seperti retinol dan asid Glycolic.

Mengapa Krim Malam Sangat Penting?

Penggunaan krim malam secara konsisten boleh melakukan banyak keajaiban untuk kulit anda, antaranya ialah:

  1. Ia menyuburkan dan mengembalikan keremajaan kulit.
  2. Ia merawat pigmentasi, tompok penuaan, kedutan, garis-garis halus.
  3. Ia melegakan kegatalan kulit kecil.
  4. Ia memberikan tekstur yang halus untuk kulit.
  5. Ia meningkatkan pengeluaran kolagen pada kulit, dan dengan itu meningkatkan keanjalan kulit.
  6. Ia membantu melawan radikal bebas.
  7. Ia memberi penghidratan yang diperlukan untuk kulit.

Bagaimana untuk memilih krim malam yang terbaik untuk kulit anda?

Sekarang anda yakin (Ya, MV pasti bahawa anda yakin ;-)) tentang betapa pentingnya krim malam dalam rejim penjagaan kulit harian anda. Kini MV akan mencadangkan tentang bagaimana untuk memilih krim malam untuk diri sendiri.

Umur adalah faktor penting yang perlu diberi perhatian ketika memilih untuk krim anda, kerana perbezaan umur memerlukan penjagaan kulit yang berbeza.

  • Jika anda berada dalam usia 20-an memilih untuk light textured, pelembab krim malam yang kaya dengan antioksidan supaya ia melindungi kulit anda daripada radikal bebas.
  • Jika anda berusia 30-an anda perlukan krim malam yang kaya dengan anti–ageing yang membantu untuk menjana semula kulit, mencegah kedutan dan mengurangkan garis-garis halus.
  • Jika anda berusia 40-an anda perlu memilih krim malam yang firming, anti-kedutan yang membantu menjaga kulit dan merawat kedutan yang lebih mendalam, garis-garis halus dan kulit kendur.

overnight renewal whitening cream

MV menggunakan overnight renewal whitening cream sekarang. Krim malam ni adalah dari rangkaian skincare Nutriwhite gabungan 16 ramuan botani  yang mujarab. Ianya sangat menyegarkan dan terasa super luxe apabila menggunakannya. Rawatan intensif ini membolehkan MV untuk menjaga kulit supaya kelihatan lebih muda untuk tempoh yang lebih lama. Untuk elakkan eyebag dengan sapuan krim malam ni pun boleh tau.

Setiap kali MV terasa malas dan rasa ingin lupakan tentang krim malam ni, MV hanya berfikir tentang khasiat dan penghidratan diberikan kepada kulit MV. Walaupun MV bangun pada tengah malam dan terlupa untuk menyapu krim malam, MV sanggup tu mencalit krim ni walaupun dalam separuh sedar. It’s that important and it’s worth the extra effort.

Kulit memerlukan penghidratan yang cukup untuk kelihatan cantik. Ya, kita perlu minum air yang cukup untuk hidratkan badan secara keseluruhan, tetapi kita juga perlu menggunakan produk untuk kulit sentiasa lembap. Kulit kering nampak tak cantik. Itu sebabnya individu yang mengalami kulit kering cenderung untuk kelihatan kebih tua daripada usianya.

Ini adalah mengenai penghidratan, dan kita semua memerlukannya tidak kira kita tergolong dalam jenis kulit apa pun. Krim malam yang digunakan setiap malam akan memberikan penghidratan yang diperlukan dengan sedikit usaha dari kita. Jadi, anda benar-benar tiada alasan untuk tidak melakukannya.

Adakah anda menggunakan krim malam?

Jenis-jenis Kegagalan Buah Pinggang

Bila sebut sahaja kegagalan buah pinggang, pastinya ramai yang gerun bukan? Jika ada sejarah keluarga yang menghidapi penyakit ini, sudah tentu langkah-langkah prevention perlu di beri perhatian.

Bila ahli keluarga atau orang yang dekat dengan kita mengidap penyakit kronik, barulah kita nak ambil tahu tentang penyakit tu, termasuk MV sendiri. Arwah mama MV seorang pesakit kegagalan buah pinggang peringkat akhir kesan dari penyakit tekanan darah tinggi. Sepanjang 5 tahun, memang sukar nak digambarkan perasaan seorang anak melihat mama terpaksa ulang alik menjalani dialisis 3 kali seminggu. Namun, berat mata memandang berat lagi bahu mama yang memikul beban penyakit ini.

Kenapa Air Kencing Berbuih, Normal atau Tanda Penyakit?

Tak tahu apa fungsi buah pinggang?

Fungsi buah pinggang

Buah pinggang, bahagian yang penting dalam badan yang bertanggungjawab untuk melaksanakan banyak tugas. Buah pinggang bertanggungjawab untuk memproses darah dan membuang bahan buangan dan air berlebihan dari badan. Penurunan fungsi buah pinggang membawa kepada kegagalan buah pinggang.

MV akan berkongsi maklumat tentang Jenis-jenis Kegagalan Buah Pinggang ini untuk manfaat bersama.

Kegagalan buah pinggang asasnya dua jenis: –

  1. Kegagalan buah pinggang akut
  2. Kegagalan buah pinggang kronik

Kegagalan buah pinggang akut

Dalam keadaan ini fungsi buah pinggang merosot dengan cepat. Pesakit mungkin hadir dengan jumlah penurunan air kencing, ketidakseimbangan elektrolit dan pengumpulan cecair dalam badan.

jenis-jenis-kegagalan-buah-pinggang

Bergantung kepada punca kerosakan buah pinggang akut, kegagalan buah pinggang akut diklasifikasikan sebagai: –

  1. Prerenal failure termasuk sebab-sebab yang mengurangkan aliran darah kepada buah pinggang. Ini termasuk dehidrasi, kejatuhan teruk dalam jumlah darah akibat kejutan, kehilangan darah atau luka terbakar yang banyak, kegagalan jantung, kejutan kardiogenik, kejutan anaphylactic, kejutan septik,
  2. Renal failure termasuk mereka yang disebabkan oleh penyakit buah pinggang. Ini termasuk acute tubular necrosis, racun dan ubat yang merosakkan buah pinggang, hemoglobinuria, myoglobinuria, myeloma light chains, pyelonephritis atau acute glomerulonephritis.
  3. Post renal failure disebabkan oleh halangan aliran air kencing dari buah pinggang. Halangan ini mungkin pada tahap ureter atau pada tahap pengaliran keluar pundi kencing.

Kegagalan buah pinggang kronik

Penyakit buah pinggang kronik berlaku disebabkan fungsi buah pinggang yang semakin merosot dan kerosakan kepada buah pinggang dalam jangka panjang.

Sifat penyakit kronik, kehadirannya tidak dirasai dan pesakit masih boleh menjalani aktiviti harian tanpa masalah kerana kesannya hanya akan nampak bila dah ke tahap serius. Ia mengambil masa bertahun-tahun sebelum memberi kesan kepada kesihatan.

Biasanya kegagalan buah pinggang kronik adalah keputusan akhir kerosakan buah pinggang yang disebabkan oleh penyakit seperti kencing manis, tekanan darah tinggi dan lain-lain.

Penyakit buah pinggang kronik

Peringkat akhir kegagalan buah pinggang atau ESRD adalah satu keadaan di mana fungsi buah pinggang adalah hampir sama sekali tidak hadir dengan GFR kurang daripada 5% daripada biasa. Dialisis atau pemindahan organ daripada penderma buah pinggang yang sihat diperlukan untuk hidup pada peringkat ini.

Pernah dengar penapis buah pinggang bocor?

Terdapat sebab-sebab yang berbeza penyakit buah pinggang kronik, antaranya ialah:

  • Saluran darah kepada buah pinggang rosak akibat tekanan darah tinggi dan kencing manis
  • Serangan ke atas tisu buah pinggang oleh penyakit atau sistem imun (glomerulonephritis)
  • Pertumbuhan sista pada buah pinggang (penyakit buah pinggang polisistik)
  • Kerosakan yang disebabkan oleh aliran ke belakang air kencing ke dalam buah pinggang (nefropati refluks)
  • Keabnormalan buah pinggang atau saluran kencing.

Siapa yang patut lebih berhati-hati?

Sesiapa sahaja boleh mempunyai penyakit buah pinggang yang kronik tetapi individu yang mempunyai risiko yang tinggi adalah mereka yang tersenarai di bawah:

• Individu yang mempunyai diabetes
• Individu yang  mempunyai tekanan darah tinggi
• Mempunyai penyakit jantung
• Ahli keluarga yang mempunyai hubungan dengan pesakit buah pinggang
• Umur melebihi 60 tahun

Bapa Anak 2 bebas dari Penyakit Penapis Buah Pinggang Bocor tanpa Melakukan Ujian Biopsi

Pencegahan Penyakit Kegagalan Buah Pinggang

Penyakit buah pinggang ini boleh dielakkan dengan mencegah penyakit-penyakit lain supaya peringkat kegagalan buah pinggang dielakkan. Mereka yang sudah mempunyai kegagalan buah pinggang juga perlu memberi tumpuan kepada aspek-aspek ini supaya kegagalan buah pinggang tidak menjadi lebih teruk.

1. Perlu sentiasa cuba mengekalkan tahap tekanan darah di bawah 130/80. Tekanan darah adalah penyakit yang mengundang penyakit-penyakit lain dengannya. Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan masalah buah pinggang

2. Kawalan Diabetes. Diabetes adalah pembunuh senyap. Ia membawa pelbagai penyakit berbahaya dengannya dan memusnahkan badan. Ia adalah lebih baik bahawa anda tidak mendapat kencing manis dan jika anda sudah mempunyai diabetes maka anda perlu mengekalkan gula dalam darah untuk mengelakkan penyakit buah pinggang kronik.

3. Kawalan kolesterol.

4. Berat badan yang sihat membantu dalam mencegah penyakit seperti kencing manis, tekanan darah, kolesterol, dan lain-lain. Jika anda mempunyai berat badan berlebihan maka anda perlu berjumpa doktor untuk strategi untuk penurunan berat badan. Kaedah yang terbaik untuk penurunan berat badan adalah untuk meningkatkan senaman dan mengurangkan pengambilan kalori.

5. Berhenti merokok

6. Pengambilan ubat kawalan. Terlalu banyak pengambilan ubat penahan sakit boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

Prevention is always better than cure.

Bagaimana Nak Mengenali Jenis Kulit Wajah

Ramai orang struggle dan tak tahu bagaimana nak mengenali jenis kulit wajah kan?

Amat penting bagi kita untuk mengetahui jenis kulit kita. Oleh itu, kita boleh menggunakan produk kecantikan yang betul dan menjaga kulit kita.

MV nak kongsikan TIPS dan TRICK mudah ni. Bila dah tahu mudah la nak mencari kaedah terbaik untuk melambatkan penuaan dan memperbaiki kulit wajah kita. Betul tak?

Tekstur kulit pada asasnya dikategorikan kepada lima bentuk: normal, berminyak, kombinasi, kering dan sensitif.

Jumlah minyak yang dihasilkan oleh sel-sel kulit menentukan jenis kulit seseorang individu. Pengeluaran minyak, bagaimanapun, bergantung kepada pelbagai faktor seperti gen, tahap stres, diet, ubat-ubatan dan regimen penjagaan kulit.

Jenis Kulit dan Adakah anda Mengetahui Jenis Kulit anda?

Sebenarnya mudah je untuk ketahui kulit muka kita kategori jenis normal, kering, berminyak, kombinasi atau pun sensitif.

Ambil tisu muka yang bersih dan lap muka pada waktu pagi, selepas bangun dari tidur. Tisu ini akan mendedahkan jenis kulit kita. Keliru? Jom baca 😉

Mengenali jenis kulit wajah

+ Kulit NORMAL tidak tinggalkan kesan minyak kat tisu. Jenis kulit macam ni kurang bermasalah. Kulit terasa lembut, anjal dan ceria. Ini adalah jenis kulit yang tidak memerlukan terlalu banyak penjagaan dan kurang bermasalah.

+ Kalau tidak ada apa-apa kesan minyak pada tisu; ia menunjukkan kita mempunyai jenis kulit KERING, kulit wajah akan berasa tidak stabil, tegang dan kering. Kulit kering mempunyai kecenderungan untuk menghasilkan kedutan dan garis-garis halus.

+ Jika mempunyai kulit BERMINYAK, tisu akan menunjukkan kesan minyak muka di atasnya. Kawasan berhampiran dahi, pipi, dan hidung biasanya kelihatan berminyak dan berkilat. Ini adalah kerana terdapat ekstrak minyak terkumpul di zon ini. Kulit jenis ini mempunyai liang radang yang boleh pecah menjadi jerawat.

+ Kulit KOMBINASI adalah salah satu daripada jenis kulit yang paling biasa pada wanita. Tisu ini akan menunjukkan tompok minyak pada dahi dan hidung. Permukaan tisu yang menyentuh pipi dan dagu adalah bersih. Jenis kulit ni adalah kombinasi kulit kering dan berminyak.

+ Kulit SENSITIF tidak meninggalkan tanda minyak pada tisu. Walau bagaimanapun, ia cenderung untuk menjadi sangat kering, berasa sangat tegang, dan mudah merengsa. Seseorang yang mempunyai kulit sensitif biasanya muka nampak kemerahan, bersisik dan sentiasa mengadu tentang bintik di muka.

Sila CUBA ujian tisu ini untuk mengetahui apa jenis kulit anda. Sebaik sahaja anda menilai jenis kulit anda, gunakan produk kecantikan atau rawatan tertentu untuk menjaga kesihatan kulit anda.

Kulit wajah yang cantik berseri bukan sahaja bergantung pada produk yang anda guna. Tetapi yang paling penting ialah makan secara sihat, berfikiran positif dan pilih produk yang selamat!

All the best, beautiful girl!